MARTINA HOOGLAND IVANOW





TIDSFICKOR OCH FÖRFLYTTNINGAR – KALKLADAN BUNGENÄR (2014)

Martina Hoogland Ivanow, född 1973 och utbildad i Paris och New York, är en av landets mest fascinerande fotokonstnärer. Hon debuterade på 90-talet med uppdrag för internationella magasin som The Face och Dazed & Confused, men verkar sedan många år inom konstvärlden. I vintras avslutade hon en stor soloprestation på Kulturhuset och i våras ställde hon ut på Historiska museet. Idag bor hon i Stockholm och på Fårö.

Utgångspunkten för hennes bildsviter är nästan alltid en plats hon själv besökt, människor hon träffat eller en dokumentär historisk händelse. Hennes konstnärskap utmärks av en mörk estetik och med felexponeringar och motljus bryter hon medvetet mot normen om hur ett bra fotografi bör se ut. Istället för att visa tar hon bort information och skruvar ner det hon ser.

Ansiktets fasad blir ofta synonymt med hela människan. Men i Martina Hoogland Ivanows bildvärld är ansiktena delvis beslöjade av skuggor, dolda för den yttre världen. Fokus ligger på detaljer vis sidan av och som vi annars inte skulle fästa blicken på.

Utställningen består av 3 separata verk som kretsar kring människans behov av att iscensätta sig själv och skapa mentala och fysiska frizoner. I fotoprojektet Satellite (2010) har konstnären fört samman 33 bilder hon tagit i alternativa samhällen och ekobyar i olika länder.

Ett sash window (skjutfönster) skvallrar om att fotografiet med matte och hund är taget i England. En nästan abstrakt bild skapar ett oförutsägbart brott i rytmen och blir en välkommen vilopaus.

I Reenactment (återskapande) från 2014 är iscensättningen mer uppenbar. Konstnären har dokumenterat en grupp människor som återuppför slaget om Visby ringmur år 1361. Sammandrabbningen har reducerats till underhållning och spektakulär lek – möjligen logiskt i ett land som inte haft krig på flera hundra år. Serien innehåller också dokumentära bilder från arkeologiska utgrävningarna 1928–1930. Välklädda herrar i kostym poserar vid benpipor som grävts fram. Utgrävningarna ägde rum mellan två världskrig och många upplevde dem som stötande. Man tyckte de stupade gotlänningarna skulle få vila i frid.

I biografen visas en film som på ett drömlikt sätt gestaltar dansören, koreografen och dockmakerskan Annelise Frankfurts universum. Hon kom till Sverige 1938 som flyktingbarn från Wien och dockorna blev hennes nya familj – en livlina in i en främmande värld. I en av scenerna hörs applåder från scenen och i en annan återupplever hon andra världskriget i form av missiler.

Utsällningen spelar mot omgivningen i Bungenäs – ett samhälle präglat av en visionär arkitektonisk idé. Bunkrar och gamla skyttevärn på området skvallrar om tidigare militära aktiviteter. Mot bakgrund av dagens diskussioner om yttre hotbilder och mer pengar till försvaret får utställningen en särskild aktualitet.

Sophie Allgård, curator

Kalkladan Bungenäs – ny scen för konst på norra Gotland































FAR TOO CLOSE – SvD (2008)

Det finns stunder under dygnet när en mjuk gråhet belägrar världen. Ljuset håller på att mattas. Eller det har kanske inte hunnit vakna än? Konturer blir suddiga, färger grumlas.

Martina Hoogland Ivanows foto­grafier samlar på skuggor och dimmor. I hennes färgbilder är koloriten sober. Motiven framstår som om de betraktades ­genom ett rökmoln. Som om minnets utsuddande filter började sin verkan när kamerans ”klick” stoppade tidsflödet.

Hoogland Ivanow är främst känd som modefotograf. Sedan några år tillbaka ställer hon även ut som fotokonstnär. I dessa sammanhang brukar hennes kamera genomsöka isolerade, människo­karga landskap. Resorna går till Antarktis, Sachalin, Kolahalvön eller Eldslandet. Kartans periferi blir centrum för blicken.

Trots erfarenheter i den dokumentära traditionen gör Hoogland Ivanow något annat än att registreraverkligheten. Detta framgår av hennes pågående utställning på Fotografins hus. Ett 30-tal bilder från olika sviter förs samman till en berättelse, Far too close, som under senhösten kommer ut i bokform på Steidl/Mack förlag.

Formmässigt är fotografierna enhetliga. Ungefär samma anspråkslösa mått, en diskret, elegant inramning i svart. Men ­under en hinna av likheter är kontrasterna stora. Från ett landskap taget på långt håll förflyttas man till en närbild av spår i snö. Från en gatudemonstration vandrar blicken över till ett privat rum där man står på nära håll inför ­individer försjunkna i sömn, i sina tankar eller i varandras ömsinta närvaro.

Dessa foton drar blicken till sig och håller den ändå på avstånd. Den till synes sammanhållna berättelsen består av enskildheter. Medan kameran zoomar ut och zoomar in tar man del av fristående bildnoveller vars gemensamma nämnare är olikheter. Landskapen tenderar till slut att flyta samman. Det är porträttens serena bildspråk som fastnar i minnet. Gestalter svepta i skuggor befinner sig så nära och samtidigt så fjärran att det är just här som ­kameran bevisar att distans och förtrolighet inte beror på avstånd.

JOANNA PERSMAN


FAR TOO CLOSE – UPPSALA KONSTMUSEUM (2008)

Med en bakgrund i porträtt-, landskaps- och modefotografin och en yrkesverksamhet främst i London och New York har Martina Hoogland Ivanow nu återvänt till Stockholm och det egna konstnärliga arbetet. Hennes fotobaserade konst har uttryck som påminner om landskapsmåleri ur en närmast naturromantisk tradition. Vi visar en bildserie som Martina Hoogland Ivanow arbetat med under en längre tid med ett underliggande tema kring närhet och distans. Landskapsbilder från otillgängliga platser som Kolahalvön, Antarktis och Eldslandet. Platser sedda ur ett utifrån-perspektiv på långt håll, blandas med mycket närgångna porträtt av människor i konstnärens mest intima krets, släktingar och nära relationer skildras. Centrum och periferi, intimitet och avstånd polariseras på ett djupare plan.

Martinas verk är både abstrakta och konkreta på samma gång; statiska men också flödande. De förmedlar upptäckandets skönhet och de har stark, sofistikerad och intuitiva visuella kvaliteter. De förmedlar ett känslotillstånd som både är sorgligt och hoppfullt, både en melankoli och förflyttningar i tid och rum. Uttrycket ”mittemellan” är viktigt. Bilderna har fastnat mittemellan tillstånd och platser: folksamlingar som rör sig i Ryssland, familjeporträtt i Sverige, expeditioner
till Nord- och Sydpolen. Små berättelser formuleras genom en enda bild. Där finns också en pendelrörelse mellan privata händelser och offentligt liv, känslan av att ha blivit hängande i luften, i ett närmast perfekt tillstånd av intet och lätthet.

Liutauras Psibilskis, curator och kritiker, New York


UPPSALA TEATER GALLERY (2006)

Med vernissage lördagen den 11 februari kl 13-15, invigs utställningen The White Series som visar ett urval från en serie stora vita fotografiska bilder laminerade på svart lektning.

Martina Hoogland-Ivanow är född 1973 och är bosatt i Stockholm, men har varit verksam både i London och New York som fotograf. Hon arbetar med kommersiellt och konstnärligt foto sida vid sida och har på så sätt bl a kommit att undersöka villkoren för den stereotypa modebildens estetik genom att på olika sätt avlägsna sig från den. Hennes bilder präglas av ett egenartat måleriskt bildspråk där ljussättningen, kompositionen, färgerna och de gåtfulla motiven skapar en melankolisk och drömlik stämning.
I sina konstnärliga projekt arbetar hon ofta i en dokumentär tradition och vi har sett henne undersöka manliga ritualer genom att följa t ex sumobrottare och speedwayförare. Det dokumentära fotot och ett intresse för det perifera har fört henne ut på långa resor till mindre besökta platser som Sakhalin Island, Kolahalvön, Eldslandet och Antarktis. Just nu arbetar Martina med en bok om psykologin bakom resandet.

UPPSALA KONSTMUSEUM


THE WHITE SERIES – CFF (2005)

CFF

Martina Hoogland Ivanow har ofta i sina arbeten sökt sig mot ”utkanterna” så väl geografiskt som inom sig själv. Hennes många resor till okända platser har för henne varit ett sätt att närma sig sina egna psykologiska gränser och sin inre sårbarhet. När hon sedan avbildar dessa gränsområden handlar det ofta om att låta oss se det magiska i det skrämmande och sorgsna. På så vis utmanar hon oss att se det vackra i så väl det tråkiga och vardagliga som i det mörka och farliga – ett slags magisk realism. I ”The White Series” balanserar det vardagliga och det mystiska i gränslandet mellan ljus och mörker.

Martina Hoogland Ivanow är född 1973 och är av både finsk och rysk härkomst. Sedan sin examen vid Parsons School of Design i New York har hon arbetat som fotograf och har skaffat sig en gedigen meritlista. Hon har levt och arbetat i både Paris, London och New York, men är sedan år 2001 tillbaka åter bosatt i Stockholm.

Utställningen ingår i Malmö och Lunds fotobiennal Fotografi i fokus.


MODERNA MUSÉET (2005)
 
Efter att under flera år bott och arbetat i först New York och sedan London, har Martina Hoogland Ivanow nu återvänt till Stockholm. Som modefotograf har hon gjort flera reportage för tidningar som Dazed och The Face. I hennes modearbete ingår också kampanjer för Prada och Miu Miu. Men hon har också publicerat fotoessäer utan anknytning till mode i flera tidningar och magasin. Hennes arbeten utmärks av en driven formsäkerhet som ibland drar mot abstraktion och varma, mättade färger, ofta i ett ljusdunkel. Hennes bilder undviker många av de objektifierande, sexuella stereotyperna, men är ofta sinnliga.

Sedan ett par år deltar Martina Hoogland Ivanow också i fotografiutställningar. I samband med Xposeptember - Stockholms fotofestival 2002, visade hon en serie fotografier med titeln Four Corners of the World. Det var fotografier från Sakhalin Island, Kolahalvön, Eldslandet och Antarktisk - alla geografiskt isolerade platser med vissa gemensamma särdrag. Intresset för det som ofta beskrivs som perifert, även i mänsklig och metaforisk bemärkelse, är något som genomsyrar stora delar av hennes produktion.
 
Magnus af Petersens